Tanskan maalta on tullut aikojen saatossa paljon hyviä asioita. Tässäpä listaa:Ilahduttava kattaus olutmerkkejä, ruligaanit (iloiset jalkapallofanit), joiden suomalainen vastine voisi olla pulikaanit, sekä liian harvalle tuttu laulu-ja soitinyhtye PRETTY MAIDS! Jos listan pituus mietityttää niin kokeilkaapa saada yhtäpitkä vaikka rakkasta länsinaapurista...
Muljuttelen käsissäni täyspitkää Pretty Maidsin albumia vuodelta -87. Olen aina tykännyt "Future world"-älpyn kansitaiteesta, jossa futuristinen kaupunkikuva taustalla ja sen edessä todennäköisesti kyseisen avaruus cityn paikallinen ciccioliina keimailee vasenta silmää vinkkaillen. Tyttö ei häpeile pahaa ihottumaa ylävartalossa, eikä hilse ole este flirttailulle. Itsevarmuuden syy löytyy kun käännän eteeni levyn takakannen. Valokuvaaja Steen Evaldilla olisi ollut hyvät mahdollisuudet lyödä pohjat haagin ihmisoikeustuomioistuimessa kakun pituudessa, jos hänet olisi saatu tuomiolle. Jo Pretty maidsin jätkien kehonkieli kertoo että kaikki ei ole hyvin. Lisäksi herra S.Evald päätti vangita levyn sisäpussin kuvaksi tilanteen, jossa bändin pojat syyttävät toisiaan leijan heittämisestä. Karua.
Onneksi em.valokuvauksen suuri saatana ei päässyt sätöstelemään studioon koska...
1."future world" räjäyttää ensin avaruuspölyt silmille vain kehoittaakseen pistämään turvavyöt kiinni. Nimittäin nyt LÄHTEE! Yksi hard rock historian tykimmistä biiseistä lähtee kuin sputnik Laika-koiraa kusettamaan. Samat KIXit aiheuttaa Acceptin "fast as a shark" tai Mötley cruen"red hot". Tässä biisi,minkä vuoksi elää!
2."We came to rock" tiputtaa vähän vauhtia perinteisempään suuntaan. Väliosa pumppaa hienosti painetta kertosäkeeseen joka singauttaa paineet ulos ajalleen tyypillisesti. Näin se vaan etenee hyvä rock levy!
3."love games"vilauttaa mieliin alkuaikojen Europen. Säkeistö ja väliosa on toimivaa mutta kertsi jankkaa liikaa aor -pumpuli pedillä. Kitaristi Ken Hammer pelastaa biisistä paljon. Keskinkertaista. Niin keskinkertaista.
4."Yellow rain"voisi toimia jonkun fetissi-klubin jännityksen laukaisubiisinä helpostikkin! Alun pehmeät sävelet vapauttavat arjen kurjuudesta. Liekkiä nostetaan sopivasti biisin edetessä, jottei tulisi hätäpissi nahkabyysiin kun on aika tempoilla. Laulaja Ronnie Atkins tulkitsee hienosti piättelyvaiheen ja antaa lorotella kun aika on biisin kannalta sopivin. Yksi levyn helpottavimmista hetkistä on kitarariffi ennen viimmeistä kertosäettä! Tätä biisiä ei pyyhitä mielestä,eikä tarvitsekkaan.
5."loud n proud" tekee ensi esiintymisessään psykomaisen efektin.Sitten poljetaan niin tyylillä kuin vain kunnon hard rock biisissä vain voidaan. Taas tähti hetkiä. "RAISE YOUR HANDS TO ROCK N ROLL"kehoittaa Atkins,ja pidän Ronnieta vähän hitaana koska niin olen tehnyt jo kotvasen. Sitten seuraa eufoorinen tiku-tiku soolo josta ei seuraa kuin multiorgasminen loppusuora. Kiitos,mihin voi maksaa?!
6."rodeo" on biisi jota ei voi oraalisesti mykkä kehua tarpeeksi. Jing ja jang.Matti ja Mervi.näppi ja v#%&u.Isi äidin selässä.Ajokoira koivumetsässä.Yrittipä tätä mestariteosta kuvailla niin kaikki kuulostaa niin vaatimattomalta. Kitara soolo napakkuudessaan yksi parhaista koskaan. Tätä ei kuunnella edes tupee päässä.
7."Needles in the dark" antaa mahdollisuuden pyyhiä itsensä edellisten kliimaksien jäljiltä madaltamatta kuitenkaan rimaa. Täytebiisistä ei voi puhua mutta suurin kiima koettiin edellisillä pysäkeillä. Pretty maidsilta perussettiä olisi monelle muulle bändille luomisen työn suurimpia hedelmiä.
8."eye of the storm" balladi EI voi kertoa siitä silmästä joka kokee ukkosen tulisen ruuan tai tiukan viinanoton aiheuttamana yksinäisessä kaakelihelvetissä. Kauneutta ei pitäisi pilata tälläisillä mielikuvilla,koska sitä biisi varmasti kaikilla elementeillä on. Deletoikaa mielenne ja kuunnelkaa uudelleen.Varsinkin nuoret kaakelihelvetissä istuvat biisintekijät ottakaa opiksi!
9."Long way to go" haluaa intopinkeänä päästä lopettamaan tämän loistavan levyn. Biisin soolo osassa yritetään saada laseraseet toimimaan pilaten sillä hyvän soolo spotin! EI! EI! EI! ÄLKÄÄ TEHKÖ TÄTÄ!Tasapaksu suorituskin olisi riittänyt! Omapeli?! Kehno,kävi kuin suomi-unkari jalkapallo mm-karsinnassa. Viimmehetkellä ammutaan omaan maaliin. Se oli niiin lähellä...
ps. Salaliittoteoreetikot kiistelevät vieläkin Steen Evaldin osuutta viimmeiseen biisiin..
Ronnie Atkins(voc) Ken Hammer(gt) Allan Delong (b) Phill Moorhead(dr) ja Alan Owen(kb) tekivät melkein täydellisen levyn. "Future world"in,"Rodeo"n tai
"Loud n proud"in kaltaisia mestariteoksia ei synny joka päivä, ainakaan samalle levylle. Ronnien ja Kenin aivoituksista biisit syntyivät mutta saumaton toteutus tapahtui PRETTY MAIDS bändinä. Bändi on tehnyt vuosien saatossa veret seisauttavan hyviä biisejä ja hyviä albumeita, mutta "future world" on tähän astisista bändin lämpimäisistä lähimpänä TÄYDELLISTEN ALBUMIEN TAIVASTA. Rock"n roll pisteitä 9-/10 t.mr.Taca Tucaton
Muljuttelen käsissäni täyspitkää Pretty Maidsin albumia vuodelta -87. Olen aina tykännyt "Future world"-älpyn kansitaiteesta, jossa futuristinen kaupunkikuva taustalla ja sen edessä todennäköisesti kyseisen avaruus cityn paikallinen ciccioliina keimailee vasenta silmää vinkkaillen. Tyttö ei häpeile pahaa ihottumaa ylävartalossa, eikä hilse ole este flirttailulle. Itsevarmuuden syy löytyy kun käännän eteeni levyn takakannen. Valokuvaaja Steen Evaldilla olisi ollut hyvät mahdollisuudet lyödä pohjat haagin ihmisoikeustuomioistuimessa kakun pituudessa, jos hänet olisi saatu tuomiolle. Jo Pretty maidsin jätkien kehonkieli kertoo että kaikki ei ole hyvin. Lisäksi herra S.Evald päätti vangita levyn sisäpussin kuvaksi tilanteen, jossa bändin pojat syyttävät toisiaan leijan heittämisestä. Karua.
Onneksi em.valokuvauksen suuri saatana ei päässyt sätöstelemään studioon koska...
1."future world" räjäyttää ensin avaruuspölyt silmille vain kehoittaakseen pistämään turvavyöt kiinni. Nimittäin nyt LÄHTEE! Yksi hard rock historian tykimmistä biiseistä lähtee kuin sputnik Laika-koiraa kusettamaan. Samat KIXit aiheuttaa Acceptin "fast as a shark" tai Mötley cruen"red hot". Tässä biisi,minkä vuoksi elää!
2."We came to rock" tiputtaa vähän vauhtia perinteisempään suuntaan. Väliosa pumppaa hienosti painetta kertosäkeeseen joka singauttaa paineet ulos ajalleen tyypillisesti. Näin se vaan etenee hyvä rock levy!
3."love games"vilauttaa mieliin alkuaikojen Europen. Säkeistö ja väliosa on toimivaa mutta kertsi jankkaa liikaa aor -pumpuli pedillä. Kitaristi Ken Hammer pelastaa biisistä paljon. Keskinkertaista. Niin keskinkertaista.
4."Yellow rain"voisi toimia jonkun fetissi-klubin jännityksen laukaisubiisinä helpostikkin! Alun pehmeät sävelet vapauttavat arjen kurjuudesta. Liekkiä nostetaan sopivasti biisin edetessä, jottei tulisi hätäpissi nahkabyysiin kun on aika tempoilla. Laulaja Ronnie Atkins tulkitsee hienosti piättelyvaiheen ja antaa lorotella kun aika on biisin kannalta sopivin. Yksi levyn helpottavimmista hetkistä on kitarariffi ennen viimmeistä kertosäettä! Tätä biisiä ei pyyhitä mielestä,eikä tarvitsekkaan.
5."loud n proud" tekee ensi esiintymisessään psykomaisen efektin.Sitten poljetaan niin tyylillä kuin vain kunnon hard rock biisissä vain voidaan. Taas tähti hetkiä. "RAISE YOUR HANDS TO ROCK N ROLL"kehoittaa Atkins,ja pidän Ronnieta vähän hitaana koska niin olen tehnyt jo kotvasen. Sitten seuraa eufoorinen tiku-tiku soolo josta ei seuraa kuin multiorgasminen loppusuora. Kiitos,mihin voi maksaa?!
6."rodeo" on biisi jota ei voi oraalisesti mykkä kehua tarpeeksi. Jing ja jang.Matti ja Mervi.näppi ja v#%&u.Isi äidin selässä.Ajokoira koivumetsässä.Yrittipä tätä mestariteosta kuvailla niin kaikki kuulostaa niin vaatimattomalta. Kitara soolo napakkuudessaan yksi parhaista koskaan. Tätä ei kuunnella edes tupee päässä.
7."Needles in the dark" antaa mahdollisuuden pyyhiä itsensä edellisten kliimaksien jäljiltä madaltamatta kuitenkaan rimaa. Täytebiisistä ei voi puhua mutta suurin kiima koettiin edellisillä pysäkeillä. Pretty maidsilta perussettiä olisi monelle muulle bändille luomisen työn suurimpia hedelmiä.
8."eye of the storm" balladi EI voi kertoa siitä silmästä joka kokee ukkosen tulisen ruuan tai tiukan viinanoton aiheuttamana yksinäisessä kaakelihelvetissä. Kauneutta ei pitäisi pilata tälläisillä mielikuvilla,koska sitä biisi varmasti kaikilla elementeillä on. Deletoikaa mielenne ja kuunnelkaa uudelleen.Varsinkin nuoret kaakelihelvetissä istuvat biisintekijät ottakaa opiksi!
9."Long way to go" haluaa intopinkeänä päästä lopettamaan tämän loistavan levyn. Biisin soolo osassa yritetään saada laseraseet toimimaan pilaten sillä hyvän soolo spotin! EI! EI! EI! ÄLKÄÄ TEHKÖ TÄTÄ!Tasapaksu suorituskin olisi riittänyt! Omapeli?! Kehno,kävi kuin suomi-unkari jalkapallo mm-karsinnassa. Viimmehetkellä ammutaan omaan maaliin. Se oli niiin lähellä...
ps. Salaliittoteoreetikot kiistelevät vieläkin Steen Evaldin osuutta viimmeiseen biisiin..
Ronnie Atkins(voc) Ken Hammer(gt) Allan Delong (b) Phill Moorhead(dr) ja Alan Owen(kb) tekivät melkein täydellisen levyn. "Future world"in,"Rodeo"n tai
"Loud n proud"in kaltaisia mestariteoksia ei synny joka päivä, ainakaan samalle levylle. Ronnien ja Kenin aivoituksista biisit syntyivät mutta saumaton toteutus tapahtui PRETTY MAIDS bändinä. Bändi on tehnyt vuosien saatossa veret seisauttavan hyviä biisejä ja hyviä albumeita, mutta "future world" on tähän astisista bändin lämpimäisistä lähimpänä TÄYDELLISTEN ALBUMIEN TAIVASTA. Rock"n roll pisteitä 9-/10 t.mr.Taca Tucaton
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti