Hae tästä blogista

keskiviikko 10. maaliskuuta 2010

Warlock - Triumph and agony (1987)

" Sianrakkoa verkottamalla rikkauksiin nousevan vaimo seurueineen, maksuvälineenä viihdyttää, ja salamoiden edessä keimailee. He silmät ja korvat ruokkivat mutta kielen jättävät kaipaamaan. Nämä koreilevat nousevat sotaan Germanian hyväksyttyjä vastaan ja nöyryyttäen lyövät nuo vielä suuruuden päiviin nousevat.
 Mutta lähettää Huehuecoyotl korjaamaan vääryyden ihastuttavan velhon muodossa, joka nahkaan pukeutuneena, häikäisevällä kauneudellaan ja seireenimäisellä laulullaan tuo hyväksytyille ja kaltaisiaan seuraaville riemuvoiton , mutta keimailevat saavat osakseen kärsimyksen. Ikuisuus on näiden kahden roskan silmään tuova lapsi."


Les Prophecies de Rockstaramus M. N, s. 1003 kappale 22 säe 33

"Nosse" on nähnyt melko yksityiskohtaisesti Doron koston "Spaissareille" mutta en rupea sitä yksityiskohtaisemmin teille raportoimaan, koska täällä voi käydä muitakin kuin heikkohermoisia ja heikon piättelykyvyn omaavia lukijoita. Oikeus kuitenkin voitti, ja kaikki jotka tämän spektaakelimaisen sota- reportaasin luettuaan pakenivat evakkomatkalle maailmanlopun merkkejä peljäten, voivat palata koteihinsa ja rauhoittaa lapset. Rauha on taas maassa sillä WARLOCK albumillaan "Triumph and agony" "haetutti Spaissareilla vitsan", näin vertauskuvallisesti.

Yhtyeen naispuolinen "sotasankari" ja keulaukuva, rock- musiikin ensimmäinen "sauvaton" marsalkka, Dorothee Pesch aloitti maailmanvalloituksensa Snakebite- nimisessä orkassa, vaihtaen vuonna 1983 kauaskatseisesti Warlockiin. Syy moiseen on todennäköisesti siinä että hän tiesi tämän suuren taistelun Spaissareita vastaan olevan tulossa ja että hänen historiallinen merkityksensä tuossa taistelussa tulisi olemaan suuri. Lisäksi Warlockin tulivoima olisi riittävä "koreilevia" vastaan.

Warlock varustautui vuosien -84 - 87 välillä neljällä studio albumilla, joista viimmeiseksi jäi nyt esiteltävä"Triumph and agony". Sen jälkeen Doro jäi yssikseen taistelemaan maailman huuruisille "populaarikultuuririntamille".
Suhteellisen hyvin on tämä Dusseldorfin kultakurkkuinen, taskukokoinen (152cm karvalankamatolla) heavyn sexikäs ylipapitar asemansa pitänytkin. Sooloura on ollut sen verran mittava ja menestyksekäs että ei voi kuin taputtaa molemmilla käsillä.

..."muuttuu hän käärmeenpuremasta velhosi. Noitia roviolle hän määrää ja helvetin rajoilla teräksellä totuutta todistelee. Mutta jättää Huehuecoyotl voiton ja kärsimyksen jälkeen kauniin velhon kohtaamaan yksin täydellisen seinän, jonka takaa hän tiensä löytää. Ikuisuudella hän silmiä kirvelee..."

Les Prophecies de Rockstaramus M. N, s.1103 kappale 3, säe 8

Siinä tiivistys Warlockin ajoista soolouran käynnistymiseen kaikkine juonen käänteineen, mutta NYT käsi lippaan ja arviota peliin suurelle sotakoneelle!


1."All we are" Rokin suuri riemuvoitto koitti jo tällä kaiken turhuuden alleen jättävällä! Video on kuvattu Spaissareiden tuhotun keikkakaluston päällä, juuri kun Spaissareiden biisien tekijät on pidätetty, ja "muotijetsetterit" toimitettu ensimmäiseen Honolulun koneeseen. Biisi jonka jylhät kitarat ja sanoma yhteenkuuluvuudesta lyö rystyslitsarin sisällöttimiä nuorison anoreksiaan ja pintakiiltoon yllyttävien jonninjoutavuuksien botoxiposkille, tulee olemaan rokkipioneeri- leirin lipunnosto- fanfaarina tästä ikuisuuteen!

"... marssittaa tuo vähäpukeinen ikuisuuden sävelin hengen voittoon materiasta. Ei enää koskaan nouse orjanlaakeripuussa kasvonsa viillelleet ja rintansa rietastaneet oikeasti osaavia vastaan..."

Les Prophecies de Rockstaramus M. N, s.1203 kappale 47 säe 35

2."Three minute warning" New Yorkissa vuonna 1988 nauhoitettu live kertoo kaiken. Intensiivinen hyökkäys, joka voisi toimia aavistuksen hitaammalla temmolla paremmin, jotta koko voima kohdistuisi oikeaan pisteeseen. Ei heikko mutta levoton.

3."I rule the ruins" Ilmaherruus oli jo paperilla WARLOCKin spaissareihin nähden, mutta tämä BIISI ja video sen teille elävästi konkretisoi. Rujoutta ja herkkyyttä taidokkaasti arsinoituna. Henkilökohtaisesti pienimuotoinen hitti!

4." Kiss of death" Keskivertoa parempi "pusu", jonka tunnelmat vaaran varjoisasta huomasta kertosäkeen kuolonunen valoon tapahtuu tyylillä. Suutelo on vasta esiaste jollekkin suuremmalle joten aivan huipulle ei päästä, varsinkin tälläisella viisulla jolla henki meinaa karata kropasta. Doro käy taisteluun huulet häröllään..

5."Make time for love" Voimaballaadi jossa Doro käyttää äänensä koko arsenaalia. Biisi toimii mainiona tunnelmapalana sotaväsymyksestä kärsivän sotilaan porttolareissun soundtrackkina. Levyn parasta puoliskoa, vaikka hieman minimaalisemmalla tulkinnalla olisi voitu päästä vieläkin syvemmälle kuulija- jullin rakkaudennälkää heruttamaan.

6."East meets west" Eetteristä pelmahtaa ilmoille tuoksuja rasvaisista takatukista, hikisistä nahkahousujen haarakiiloista ja adrenaliinin puhkaisemista talirauhasista. Eli sille mille Spaissarit eivät pysty tuoksumaan muuten kuin jos Posh Spicen "sianrakon potkija"- miehensä pullottaa sitä tuotemerkkinsä alle. Nuuhkaiskaa pitkä ja antaumuksellinen nuuhkaisu ajankestävää musiikkia, joka on tehty ilman taskulaskinta ja dollarinpilkettä silmäkulmassa. Toisaalta se voi selittää sen miksi biisi on vain keskinkertainen raakapakastettu heavypakkopulla.

7."Touch of evil" "Maustetytsyt" saavat nyt nauttia Brasilialaisesta vahauksesta Saksalaisella painotuksella. Melodioita ei ole viitsitty asentaa tähän paholaismaiseen ryöpytykseen. Melkein neljä minuuttinen kiertoajelu helvetin porteille ja takaisin. Levyllinen tälläistä pimeää materiaa lyö kupeetkin ruvelle.

8."Metal tango" Biisi kasvoi klassikko- statukseen kaveripiirissäni 80- luvulla, eikä tangon taika ole vieläkään täysin kaikonnut. Parhaat sävärit se on jo säväyttänyt mutta vieläkin jalka vippasee kun biisin kuulee. Tällaista Seinäjoelle niin alkaa tangokadullakin näkyä kauluspaitakansan seassa "vaalimaan vampyyrejä".

9."Cold, cold world" Linkkinä Udon ja Doron lässyttely taisteluiden tauottua. "Kylmää maailmaa" ei saatu näytille näihin karkeloihin, mikä ei sinäänsä tuhmenna ketään koska biisi roisista runttauksesta huolimatta ei kummemmin säväytä. Kylmää kaahausta jota Doro lämpimikseen tulkitsee kuin jäähilettä olisi pyhimmässä.

10."Fur immer" Tässä se on. Meikäläisen tunteiden tulkki. Kaikki nämä vuodet biisi on pistänyt pumpun solmuun ja luomet punoittamaan. Kaunis jylhyys soitossa yhdistettynä Doron täydellisen sielukkaaseen tulkintaan antaa sanalle "ikuisesti" tunnetta huokuvan elämän ja merkityksen. Top- slovari, jonka saksalais- englantilainen sanoitus tuo vain sipaisun persoonallisuutta täydelliseen kokonaisuuteen. Tämä taideteos ei pelkästään kuulu, sen tuntee.


Vihaa, rakkautta, vauhtia ja tunnelmointia. Pakkopullaa, hittejä ja klassikko. Noilla sanoilla voi tiivistää WARLOCK - Triumph and agony- albumi kokonaisuuden. Kappaleisiin "All we are", "I rule the ruins" ja "Make time for love" ajanhammas ei ole pystynyt vaan ne jekkasevat edelleen mallikkaasti.
Allekirjoittaneen elämän soundtrackille kuuluu "Fur immer", se kiveen kirjoitettekoon. Warlockissa tiivistyi NWOBHM:n ja melodisen heavyn parhaat elementit Doron jumalaisella äänellä ja tulkinnalla ryyditettynä, pientä ylisuorittamista lukuunottamatta mellevästi. 8,62 / 10 nahkahousujen haarakiilalta tuoksuvaa voitokasta pistettä.

Suuren Spaissareiden ym. "jonninjoutavien krunkeilijoiden"- vastaisessa sodassa uskonsa parempaan musiikkiin menettäneiden muistomerkkiin on suureen marmoritauluun kirjattu kultaisin kirjaimin, kaikkien yhdistyneiden rokkareiden allekirjoittamana:

MEILLE EI PILLUILLA!

Karl S. Puukoski

1 kommentti:

  1. Woi Warlock minkä teit??+ Huonoimmillaan biisit ovat sellaisia, että mielellään laitan äänen pois ja katson Doron kuvaa.. Parhaimillaan täyteläisiä ja omaperäisiä teoksia, kuten fur immer.. Nimenomaan se ilmiömäinen omaperäisyys eroittaa Warlockin muista aikakauden heavy-orkestereista.

    Tämä pieni täti kyllä potkaisi spicegilssejä aika arkaan paikkaan. Päättäkööt tuomarit oliko potku sallittujen rajamailla,, kova se ainakin oli. mr. taca tucaon

    VastaaPoista